Reklama w firmie ma na celu pozyskiwanie nowych klientów, a także dostarczania im informacji o prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Bardzo często przedsiębiorcy decydują się na zakup szyldów reklamowych, banerów lub tablic świetlnych z logo firmy, które w dzisiejszych czasach są nieodłącznym elementem skutecznej reklamy. Niezawodna i skuteczna reklama jest kluczem do sukcesu prowadzonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo reklamujące swoją nazwę i logo za pomocą szyldów, banerów czy tablic świetlnych efektywniej zachęca do zakupu sprzedawanych przez nią towarów czy usług. W tym przypadku bardzo często pojawia się jednak pytanie: Czy zakupiony szyld reklamowy na potrzeby firmy będzie stanowił środek trwały tego przedsiębiorstwa?
Dla przypomnienia Ustawa o Rachunkowości określa środki trwałe jako rzeczowe składniki majątku, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż 1 rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zalicza się do nich w szczególności:
- nieruchomości – w tym grunty, prawo wieczystego użytkowania gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze prawo własnościowe do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
- maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
- ulepszenie w obcych środkach trwałych,
- inwentarz żywy.
Zgodnie z powyższym zakupiony szyld reklamowy, baner czy tablica świetlna będą stanowić środek trwały firmy. Należy jednak pamiętać, aby zakupiony szyld reklamowy mógł zostać zakwalifikowany jako środek trwały i trafić do ewidencji środków trwałych jego wartość początkowa musi przekroczyć 3500,00 zł netto.
Należy również pamiętać, że bardzo ważne jest tutaj także prawidłowe zakwalifikowanie środka trwałego i naliczenie według właściwej stawki odpisów amortyzacyjnych. Aby prawidłowo zakwalifikować dany środek trwały, ustawa podatkowa odwołuje się do Klasyfikacji Środków Trwałych. Zgodnie z wcześniej wspomnianą już klasyfikacją, szyld reklamowy należy zakwalifikować do rodzaju 808 „Pozostałe narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Rodzaj ten obejmuje:
- meble,
- dywany,
- lustra,
- wyroby gospodarstwa domowego,
- sejfy, kasy pancerne,
- sprzęt oświetleniowy,
- dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, zbiory biblioteczne,
- manekiny służące do prowadzenia szkoleń z pierwszej pomocy przedmedycznej,
- promienniki podczerwieni,
- pozostałe narzędzia, przyrządy, sprzęt techniczny, ruchomości oraz inne samodzielne środki pracy i przedmioty zaliczane do środków trwałych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z powyższym szyld reklamowy jako ruchomości należy zaliczyć do wskazanej w grupie 808 Wykazu Środków Trwałych, pod pozycją: pozostałe narzędzia, przyrządy, sprzęt techniczny, ruchomości oraz inne samodzielne środki pracy i przedmioty zaliczane do środków trwałych gdzie indziej niesklasyfikowane.
Szyld reklamowy, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, objęty jest w skali roku 20% stawką amortyzacyjną.